Most akkor tényleg rettegjünk a gyümölcscukortól? Dietetikus válaszol

Magas fruktóz kukoricaszirup fogyás

Most akkor tényleg rettegjünk a gyümölcscukortól? Dietetikus válaszol Travelo A gyümölcscukor, vagyis a fruktóz körüli, nem túl rózsás hírek miatt sokan még a gyümölcsevésről is lemondanak.

kéthetes fogyás kihívás

Hogy jól teszik-e vagy sem, az az alábbiakban pontosan kiderül. Ilyenkor aztán dietetikusként nagyon nehéz megszólalni, mivel egy kisregénynyi mondanivaló kívánkozik ki, hogy hogyan veszíthetem el a hátsó zsírt a szezont a fazonnal összemosó tévhitet.

  1. A magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup és a cukorbetegség gyakorisága: globális perspektíva
  2. Has fogyás

Az alábbiakban megpróbáltam mégis rövidre fogni, hogy ma is tanuljunk valamit. A fruktóz gyümölcscukor egy monoszacharid, ami egy egységből álló egyszerű szénhidrátként fordítható le.

Édes és csendes gyilkos: a kukoricaszirup

Ha a fruktózról beszélünk, három fő forrását különíthetjük el. Az első, a természetben önmagában előforduló változata, amely az egyes gyümölcsökben, zöldségekben és a mézben található.

fogyás napi font

A gyümölcsök közül elsősorban a datolya, mazsola, alma, kajszibarack, körte, füge, cseresznye, szilva, őszibarack, mangó, sárgadinnye, görögdinnye, a zöldségek közül pedig a sárgarépa és a sütőtök tartalmaz jelentősebb mennyiségű fruktózt.

A másik formájában a kristálycukor szukróz, alias szacharóz, répa- vagy nádcukor egyik összetevőjeként jelenik meg: mivel a kristálycukor fele-fele mennyiségben tartalmaz fruktózt és glükózt szőlőcukrot. Ebben a formájában természetes módon a mézben, egyes növényi nedvekben is találkozhatunk vele.

egészséges maradni fogyni

Azonban az invertcukor leggyakrabban az élelmiszeripari előállítás folyományaként jön létre, ilyen például a napjainkban sokat emlegetett kukoricaszirup, vagy glükóz-fruktóz szirup. Itt kell nagyon figyelni, mert itt van a kutya elásva! A glükóz-fruktóz szirupot kukoricából és búzából állítják elő, hogy édességek, befőttek, dzsemek és egyéb élelmiszerek édesítésére használják.

Melyik rosszabb: a kukoricaszirup vagy a cukor? | Well&fit

Jól jegyezzük meg, mert ezt kell keresni a csomagolt élelmiszerek magas fruktóz kukoricaszirup fogyás az összetevők között! Ha megtaláltuk, akkor vagy tegyük vissza a polcra a terméket, vagy figyeljünk arra, hogy minél ritkábban és kisebb mennyiségben fogyasszuk!

pisilni és fogyni

Ha ez a szám 50 feletti, akkor már fruktóz-glükóz szirup a neve. A fruktózt a már említett források mellett inulin, izocukor néven is megtalálhatjuk a termékekben.

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

Gyakran találkozhatunk a következő kifejezéssel is: magas fruktóztartalmú kukorica szirup high fructose corn syrup, röviden: HFCSami lényegében a fruktóz-glükóz szirupot is jelöli. Olcsón előállítható, hosszan eltartható édesítőszer. Napjainkban ez az egyik első számú közellenségnek tekinthető, nem véletlenül. Mindjárt kitérünk arra is, hogy miért.

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

Spoiler: nem kell. A fruktóznak igen alacsony a glikémiás indexe, így a glükózzal összehasonlítva jóval kisebb glikémiás választ vált ki, vagyis nem emeli meg annyira fogyasztást követően a vércukorszintet, nem is serkenti az inzulin kiválasztását.

Ráadásul a fruktóz 1,7-szer édesebb, mint a szacharóz kristálycukorés 2,4-szer édesebb, mint a tiszta glükóz. Vagyis így kevesebb fruktóz használatával is kellően édes, finom lehet a végeredmény, ami így még ráadásul energiát is spórol meg a fogyasztó számára a kedvezőbb vércukorszint mellett. Ezek a tények előnyösek lehetnek a cukorbetegek, inzulinrezisztenciával küzdők és a fogyni vágyók számára. Nem hiába vált a fruktóz súlycsökkentő anyag diétás cukorrá és a diabetikus termékek egyik fő édesítőszerévé.

A fruktózfelszívódási zavar étrendje

Ma már a diabetikus kifejezés használatát rendeletileg tiltják, mivel sajnos kissé tévútra vitte a legtöbb diétázót. Egyrészt a diabetikus termékek zömmel édességek voltak, másrészt a kevesebb szénhidrátot gyakran zsír helyettesítette, ill. De ezek mellett vannak más indokok is. A sportitalokban ugyanis a fruktóz használata glükózzal kombinálva segíti a nátrium és a folyadék felszívódását, jobban, mintha csak egyikkel vagy másikkal lenne ízesítve a termék.

A hosszan tartó, intenzív edzés, sporttevékenység során ez a tulajdonság igen hasznos, amellett, hogy a magas fruktóz kukoricaszirup fogyás nemcsak az izzadással elvesztett folyadék, hanem az elektrolitok mint amilyen a nátrium és az elégetett szénhidrátok mennyiségét is pótolják, így csökkentve a fáradékonyságot és javítva a regenerációt.

Összességében ezáltal hozzájárul a túlsúly, elhízás, cukorbetegség, inzulinrezisztencia, metabolikus szindróma, nem alkoholos zsírmáj kialakulásához és kockázatának növeléséhez is.

Elég masszív lista!

Melyik rosszabb: a kukoricaszirup vagy a cukor?

Ez az összefüggés a statisztikákban is megnyilvánul: azokban az országokban, ahol nőtt a már emlegetett magas fruktóz-tartalmú kukoricaszirup fogyasztása, ott függetlenül más tényezőktől, amik szintén fontosak egyértelműen nőtt a 2-es típusú cukorbetegség gyakorisága is.

Azért ez elég elgondolkodtató Persze, nem lehet csak egyetlen tényezőt okolni mindenért, hiszen a nagyobb energia-felvétel és a fizikai aktivitás hiánya ugyanolyan fontos szempont ebben a magas fruktóz kukoricaszirup fogyás.

A fruktóz a glükóznál kevésbé gátolja a ghrelin nevű, étvágyfokozó hatású hormon termelődését, míg az étvágyat csökkentő leptin hormonét viszont gátolja, így lényegében növeli az étvágyat. Nesze, neked bikinialak! KAPCSOLÓDÓ CIKK Hat tipp a dietetikustól azoknak, akik most formáznák bikinialakjukat A túl sok fruktóz a fentiek mellett többek között előnytelen módon befolyásolja a bélflórát is, amiről ma már tudjuk, hogy sokkal nagyobb szerepe van az egészségünk megőrzésében, mint korábban képzeltük.

Lényeg a lényeg, hogy résen kell lenni és nem csak azt kell nézni, mivel édesítünk, vagy mivel édesített terméket fogyasztunk, hanem fontos a mennyiség és a gyakoriság is.

Egy-egy pohár fruktóztartalmú üdítőtől nem leszünk még túlsúlyosak vagy cukorbetegek, de sajnos hosszú távon a rendszeres fogyasztásnak már nem várt következményei is lehetnek. Ezért mindig összességében kell nézni az étrendet és az életmódot.

  • Ez lehet az elhízás-járvány egyik oka | okos-futes.hu
  • Zsírvesztés akne hegek
  • A legtöbben messzire kerüljük a cukrot, miközben naponta többször is fogyasztunk magas fruktóztartalmú kukoricaszirup hozzáadásával készült termékeket.
  • Pikáns paradicsomos olasz fehérbab A megoldás: alacsony fruktóztartalmú étrend Teljesen zárjuk ki az étrendből a magas fruktóztartalmú alapanyagokat: alma, körte, szőlő, füge, sárgadinnye, cukordinnye, görögdinnye, papaja, carambola vagy csillaggyümölcs csipkebogyó, minden szárított és aszalt gyümölcsöt, lekvárt, dzsemet, gyümölcslevet!
  • Írta: Wellandfit A kukoricaszirup az egyik közkedvelt édesítőszer, a szénsavas üdítőkben például előszeretettel használják.
  • High fructose corn syrup and diabetes prevalence: A global perspective.
  • A fruktózfelszívódási zavar étrendje | Nosalty
  • Édes és csendes gyilkos: a kukoricaszirup | Well&fit

Ha a kanapén henyélve sütizgetünk, akkor ne várjunk csodákat! Ehetünk gyümölcsöket is, nem ettől lesz bajunk, de azért ne kilószámra tömjük magunkba a körtét, datolyát, szőlőt sem! A nagy mennyiség miatt a szénhidrát- energiatartalmuk sem vész el, a felesleges cukor zsírként raktározódik így is, úgy is.

fogyókúrás diéta

A cukorbetegek, inzulinrezisztensek egyeztessenek orvosukkal, dietetikusukkal a nekik egyénileg megfelelő mennyiségről! Kerüljük a fruktózzal, glükóz-fruktóz vagy fruktóz-glükóz sziruppal, kukoricasziruppal, invertcukorral, izocukorral édesített termékeket, különösen a folyadékokat, amikből a nyári melegben sok csúszik!

Édesítésre, ha szükséges, használjunk minimális mennyiségű mézet, frissen préselt gyümölcslevet! Ha az energia- szénhidráttartalom is számít, a szteviával vagy eritrittel barátkozhatunk. Cikkünk szerzője Schmidt Judit dietetikus. Szóljon hozzá 0 hozzászólás Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!